מתכון לעוגת פרסום מותאמת אישית – מבט אישי

אוהבים עוגות ? – גם אני !

הפעם נדבר על עוגה לא רגילה, הפעם נדון על עוגת פרסום שאין לאפייתה מתכון אחיד, כאשר כל עסק ועסק צריך עוגה בהתאמה אישית וככל שתתוכנן באופן מדויק יותר, כך הצלחה לא תאחר לבוא.

מהי למעשה עוגת פרסום או במילים אחרות עוגת שיווק (יש גם מונח מקצועי והוא תמהיל שיווק)?

עוגת הפרסום צורתה עגולה, כאשר בתוך 360 מעלות יהיו משולשים בגדלים שונים, ליד כל משולש יהיה שם ייחודי המסמל ערוץ פרסום וציון באחוזים, כאשר ככל שאחוז של משולש גדול יותר, כך ערוץ פרסום מסוים יקבל יותר תקציב מתוך 100 אחוז התקציב שעתיד להיות מוקדש לפעילות הפרסום.

לא עוד מילים מיותרות, אלא מספר המחשות שיתארו באופן מוחשי יותר התרחשויות שחלק גדול מעסקים חי יום-יום.

מהם ערוצי הפרסום המוכרים לכולנו בעולם העסקי – בעולם האופליין והעולם הווירטואלי (רשת האינטרנט) ?

ערוצי פרסום ושיווק באופליין:

  1. כרטיסי ביקור
  2. עיתונות כתובה
  3. פליירים
  4. שילוט חוצות
  5. פרסום בטלוויזיה
  6. פרסום ברדיו
  7. דיוור ישור
  8. ועוד…

ערוצי פרסום ושיווק באינטרנט:

  1. קידום ממומן בפייסבוק
  2. קידום ממומן בגוגל
  3. קידום ממומן ביוטיוב
  4. קידום ממומן באוטבריין (שיווק באמצעות תוכן)
  5. קידום אורגני בגוגל
  6. קידום אורגני בבינג
  7. קידום אורגני ביאנדקס (מנוע חיפוש עם שליטה משמעותית ברוסיה)
  8. פרסום כתבות בתשלום בפורטלים עם נפחי תנועה גדולים
  9. רכישת שטחי פרסום באתרים מובילים לפרסום באנרים פרסומיים וכד'
  10. הפעלת תוכניות שותפים
  11. ועוד…

כמעט בוודאות יהיו כאלו שיגידו כי שיווק באמצעות דיוור ישיר לא יעבוד ויהיו גם כאלו שיגידו שפליירים זה מאה הקודמת והיום רק שיווק ברשת ואם לדייק נאמר פרסום ממומן בפייסבוק ויהיו גם כאלו, אשר יגידו שניסו את הכל ושום דבר לא עבד והאמת כולכם צודקים (לצערי).

אישית רואה בכל ערוץ שצוין מעלה, דרך מעולה לגייס לקוחות לעסק, כאשר השאלות שצריכות להישאל הינן:

  1. האם יש לעסק מספיק תקציב ע"מ לפעול בערוצים אלו ?
  2. האם עסק יודע מהו האופן הנכון ביותר, בכדי לפעול בערוץ שנבחר ?
  3. ועוד שאלות בסגנון הנ"ל ובליווי אנשי שיווק מיומנים ומקצועיים

במידה לשתי שאלו התשובה תהיה "כן", למיטב היכרותי עם התחום זה עלול לשנות מקצה לקצה מאזן בעסק.

למעשה ככל שתקציב פרסום גדול יותר, כך ניתן יהיה לבצע פריסת פרסום רחבה יותר, אך פריסה רחבה יותר אינה מבטיחה בשום פנים ואופן הצלחה בהשגת מטרות סופיות של הפרסום.

למעשה פריסת התקציב צריכה להתבצע בין ערוצים, שלדעתו של מנהל שיווק ופרסום יביאו הכי הרבה תנועה, אשר תומר ללקוחות חדשים ומשלמים.

ללא צל של ספק דעתו של מנהל שיווק ופרסום צריכה להתבסס על ניסיון שצבר בתחום ולאחר שיתבצע מחקר מעמיק שמטרתו העיקריות הינן:

  1. הגדרת קהל יעד אליו מופה הפרסום
  2. מציאת מקומות שהיתכנות שקהל היעד של עסק נמצא בהם גבוהה מאוד
  3. יצירת מסר שיווקי מתאים גם עבור קהל היעד וגם עבור ערוץ הפרסום הנבחר להשקעת חלק מתקציב הפרסום
  4. ועוד וכד'

מוצא לנכון לציין כי בעת הגדרת ערוצי פרסום הכי חיוניים וחשובים לבית עסק, לפעולה זו לא תהיה שום משמעות אלא לאחר שצוות חברה, שפעילותה מנסים לשפר ולגייס לקוחות חדשים אינה תתאים את משאביה לקבלת פניות רבות של לקוחות מתעניינים (להרחבת אופקים בנושא הייתי ממליץ לקרוא מאמר לקוח רוצה להיות ראשון – האם הוא מוכן לזה בכלל ? – ספק גדול).

למעשה כבר בשלב תכנון פריסת התקציב בין ערוצים שונים על מקבלי החלטות לחשוב על התרחשויות שונות שיכולות לקרות בעת קבלת פניה "חמה" מלקוח מתעניין וזאת במטרה להפוך אותו ללקוח משלם.

שימו לב כי מדובר על שרשרת פעולות שלכל חוליה בה, משמעות שונה, אך חשובה שאין כמותה.

לעיתים יהיה צורך לקיים מספר של שיחות וגם פגישות עם לקוחות פוטנציאליים וזה לא קשור לעלות של מוצר או שרות שלכם, אלא יותר למוכנות של לקוח לרכושו דווקא אצלכם.

בשלב זה מוצא לנכון לגעת בקצרה בנושא של מערכות CRM , אשר נועדו לעזור למחלקות שיווק ומכירות לנהל לקוחות חברה ולתעד כל פרט הכי קטן בנוגע ללקוח, כאשר בפעם הבאה לפני שיחה נוספת עמו בנושא כזה או אחר תמיד תהיה אפשרות להיזכר מהם היו נושאים חשובים, אלו נקודות חשובות ציין לקוח בעת השיחה, מה אהוב עליו יותר מכל ומה עלול להרתיע אותו – במילים אחרות בערכת CRM זהו לב פועם של החברה ואפילו הייתי אומר שבידיים מיומנות בסיס נתונים שבה זהו מכרה זהב של ממש.

יעלות של פרסום בכל ערוץ וערוץ אשר יבחר לפעילות שיווקית תימדד ע"י חישוב מדד ROI – החזר על השקעה וככל שמדד זה יהיה חיובי יותר, ככה ערוץ הנבחר יהיה יעיל יותר לפעילות עסקית של החברה (בשוק של היום קיימים כלים רבים שיכולים לעזור בלחשב מדדי יעילות וייתכן מאוד ויהיו ערוצים פחות רווחיים אותם יהיה ניתן לבטל ואת התקציב שהתפנה להפנות לערוץ שמדד יעילות שלו התברר כאפקטיבי ויעיל).

אם תרצו, תוכלו לקרוא חומרים בנושא:

https://en.wikipedia.org/wiki/Marketing_strategy

https://en.wikipedia.org/wiki/Marketing_mix_modeling

https://en.wikipedia.org/wiki/Marketing_plan

https://en.wikipedia.org/wiki/Return_on_marketing_investment

https://en.wikipedia.org/wiki/Marketing_effectiveness

https://en.wikipedia.org/wiki/Marketing_mix


קוראים יקרים, חשוב לי לדעת מה אתם חושבים על נושאים שעלו כאן (הם
מבט אישי שלי על המתרחש ברשת ואינכם חייבים ליישם/להסכים עם הכתוב) – מוזמנים להגיב!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *