בדיקת אמיתות של פרופיל ברשת חברתית באמצעות גוגל תמונות

לאחרונה אנו שומעים, קוריאם ורואים בתקשורת סיפורים רבים על כך שבעקבות בחירות לרשויות מקומיות שיתקיימו בחודש אוקטובר 2018 רבים מדווחים על כך שמנסים להשפיע על דעות שלהם באמצעות רשתות חברתיות, כאשר הפעילות מתבצעת באמצעות פרופילים פיקטיביים שנפתחים במיוחד בשביל זה ע"י גורם צד שלישי (לא יודע לומר האם זה נכון או לא, אך ננסה לעשות סדר בנושא ע"י הסבר על סדר פעולות פשוטות ובסיסיות שיכול לעזור לנו לגלות האם מדובר על פרופיל פקטיבי או לא).

סקירה קצרה של המונח פרופיל משתמש ברשת חברתית

כל רשת חברתית מבוססת על משתמשים, אשר מעוניינים להיות חלק ממנה ולצורך כך נדרשים לפתוח חשבון משתמש תוך הסכמה לתנאי שימוש של רשת חברתית שנבחרה ע"י המשתמש שהם למעשה חוקים פנימיים של אותה הרשת.

לאחר השלמת תהליך הרשמה קצר (בדרך כלל), נוצר חשבון חדש עבור משתמש חדש של הרשת ולמעשה מאותו הרגע, יכול המשתמש לבצע פעילות רחבת היקף בתוך הרשת תוך כיבוד של כלליה, כמובן.

ניקח לדוגמא את הפייסבוק, כאשר אין מישהו שלא מכיר את חוקי הפייסבוק וגם מה כולל בדרך כלל כל חשבון של משתמש אמיתי ופעיל בתוך הרשת.

יהיה זה בדרך כלל אוסף תמונות של המשתמש, תחומי עניין שלו, רשימת קבוצות בהן המשתמש רשום ופעיל, רשימת דפים אותם אהב המשתמש ופרטים שונים נוספים, אשר כולם ביחד מאפשרים למשתמש אחר להכיר יותר טוב כל אחד בתוך הרשת החברתית פייסבוק.

ככל שפעילות שלנו רחבה יותר, כך גם מתועדות פעולות אלו ע"י הפייסבוק ולכן חייבים להכיר כאן גם את הנושא של הפרטיות, שעל ידי הגדרות מתאימות, ניתן להגיע למצב שלא כל אחד יוכל לראות כל פרט אודותנו, אך לא נרחיב בנושא בפוסט זה.

פעילות חשודה בתוך הרשת וחשש על ניסיון השפעה על עמדתנו

מכיוון שרשת חברתית מאפשרת לחבריה להפיץ מסרים שונים בין חברים תוך שברירי שניה, מהווה כל רשת חברתית כלי עוצמתי שבאמצעותו ניתן להשפיע על דעות של אנשים רבים ללא השקעת זמן וכסף גדולים מדי בהשווה לעידן שלפני הרשת.

אם אנו משתמשים לגיטמיים או בעלי עסקים שרוצים לפרסם את השרות או המוצר שלנו, נוכל להפעיל מסעות פרסום בפייסבוק (או כל רשת אחרת) בתקציב פרסום לא גדול במיוחד מתוך עוגת פרסום, נוכל אף למנף את הרשת וליצור מצב שהרבה יותר אנשים ייחשפו למסר שלנו ובדיוק בנקודה הזו קורה משהו מעניין – ייתכן ועוצמה של הרשת מנוצלת ע"י מישהו שלא כשורה ולא כפי שהתכוון המשורר לכך בעת שיצר את הרשת ואת חוקיה.

אז איך גוגל תמונות יכול לעזור לנו להבין האם מדובר על פעילות של משתמש לגיטימי או לאו דווקא?

לכל חשבון ברשת חברתית קיימים מספר מקומות בהם אנו מתבקשים לשים תמונות, כאשר אחד מהן זוהי תמונת פרופיל שלנו והיא בדרך כללל זו שתעזור לצד השני להבין מי אנחנו ואם אנו מדברים על פייסבוק, אזי הלחיצה על תמונת הפרופיל שלנו, תגרום להגדלתה למימדים גדולים יותר, כך שיהיה ניתן לרואת את התמונה בגודל הרגיל שלה.

היה ויש חשש כי מישהו מנסה להשפיע על הדעה שלכם באמצעות הפצת מסרים שונים ברשת, תוכלו פשוט לגרור את תמונת הפרופיל של המשתמש "החשוד" לשורת החיפוש של גוגל תמונות, כאשר ברגע שאתם משחררים את התמונה בשורת החיפוש, גוגל תמונות מתחיל לבצע חיפוש במאגר הנתונים שלה ואם קיימת התאמה בין תמונה שאתם גררתם לשורת החיפוש לאחד או יתר מהתמונות שבמאגר של גוגל, אזי תופיע התמונה שאתם גררתם לחיפוש לצד תמונות אחרות שגוגל מצאה בהן התאמה לתנאי החיפוש (התמונה שאתם גררתם).

כעת מה שנשאר לעשות, הוא לבצע השוואה בין התמונה של בן אדם שרציתם לבדוק לבין תוצאות החיפוש של גוגל תמונות.

אם נוצר מצב שאותה התמונה מופיעה גם באתרים אחרים, כאשר לצידה רשום שם אחר לחלוטין, ככל הנראה החשש שלכם היה מבוסס ואף מצאתם לכך הוכחה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *