2 סיבות (עיקריות) שיביאו להשמדה עצמית של בית העסק

שלום רב לקוראים נכבדים!

פתחם עסק חלומותיכם או שכבר תקופה די ארוכה הינכם מנהלים עסק משגשג בארץ הקודש ואף מחוץ לגבולותיה – האמת אין זה משנה עד כמה הינכם בקיאים ובעלי ניסיון בתחום, בסופו של הדבר רוב עסקים מנהלים מלחמת הישרדות יומיומית, גם אם החוצה הינם משדרים עסקים כרגיל.

לפניכם נקודת הבט שלי בלבד על הדברים שמאחורי הקלעים של עסקים רבים וייתכן ומישהו יסכים עמי וינסה לעשות שינוי כלשהו ואם לא, אז תישאר זו רק נקודת המבט שלי על המתרחש בשטח (אין זו המלצה ליישום או משהו בסגנון – רק זווית ראיה שלי 🙂 ).

אז אילו הן 2 הסיבות שיכולות להוות בעיה של ממש עבור כל עסק?

כפי שאני רואה אותן, הן:

  1. בחירה לא נכונה של כוח אדם
  2. ניהול לא נכון (או לא יעיל) של כוח האדם


אז בואו וננסה לראות את הדברים לעומקם:

בחירה לא נכונה של כוח אדם

כל חברה, בכל תחום ובכל גודל היא למעשה ההון האנושי שממנו מורכב הצוות שלה (ולא משרדים מפוארים) וככל שלמנהלי העסק תהיה יכולת יותר טובה לבחור ממי יורכב הצוות, הרי החברה תצליח יותר בתחומה.

מה לעיתים ישפיע (לרעה) על האופן בחירת אנשי הצוות בחברה (ההון האנושי)?

לעיתים יהיו אלה שתי סיבות מרכזיות:

  1. תקציב זמין לגיוס עובד חדש
  2. פחד של מי שבוחר אנשי צוות לחברה, כי העובד החדש יהווה איום על מקומו בחברה (בעתיד)


בואו ונבחן לעומק את שתי הסיבות הנ"ל:


תקציב זמין לגיוס עובד חדש
– טבע של בן אדם לשלם פחות ולקבל הכל, כך גם בעסקים בעת גיוס עובד חדש, אך מצד השני עומד בן אדם אחר שגם הוא מנוהל ע"י אותם הרגלים – לקבל הכל ולא להתאמץ יותר מדי ולכן לעיתים התקציב הנמוך שחברה מוכנה לשלם כמשכורת לעובד חדש, לא תאפשר לה לגייס עובדים עם ניסיון רב בתחומם, אלא עובדים שיחסית חדשים בתחום ולכן מוכנים ללכת על סוג של עסקה, שבגינה הינם מוכנים לקבל משכורת יחסית נמוכה, אך יחד עם זאת לצבור ניסיון בתחומם ולעיתים גם להוסיף לקורות החיים שלהם רשומה נוספת ובה יתפאר (לעיתים) שם של חברה גדולה ומוכרת בשוק, דבר כשלעצמו ישפר את הסיכויים שלו אל מול מועמד אחר בעוד כמה שנים, כאשר יקבל החלטה שהגיע הזמן למצוא מקום עבודה חדש עם תנאי טובים ומשכורת בהתאם.


פחד של מי שבוחר אנשי צוות לחברה, כי העובד החדש יהווה איום על מקומו בחברה
(בעתיד) – הטבע הנוסף של בן אנוש, הינו לפחד על ההישגים שכבר השיג במסלול מפוטל (או לא) בחברה, בה הינו מועסק וככל שמי שיגיע לחברה ויימצא מתחתיו מהבחינה היררכית (אך לא תמיד), יכול להוות איום של ממש בעוד זמן מה בעתיד, כאשר יבין איך הדברים עובדים בחרה ויכיר אותה מקרוב, יגביר את תחושתו בנושא ולכן יעשה הכל ע"מ להעדיף עובד מוכשר פחות על-פני עובד באיכות מעולה ומעלה וכך למעשה יכניס את החברה ללולאה אינסופית של סבבי גיוס של "עובדים מוכשרים".

 

אי יכולת לנהל את כוח האדם בצורה נכונה (ויעילה)

כוח אדם / צוות החברה / ההון האנושי – לב ליבה של החברה, כאשר בלעדיו החברה פשוט לא קיימת, אך לעיתים, גם עצם הקיום של מרכיב היחיד שבלעדיו אין חברה, מביא את החברה למצב שהיא פשוט לא יכולה להתקיים.

מספר עובדי החברה נקבע ע"פ הצורך האמיתי של החברה לחלק את הפעילות הפנים ארגונית בין עובדיה שיעבדו בסינרגיה תוך השגת מטרה משותפת אחת.

למעשה מדובר על צוות שכל עובד יודע (אמור לדעת) מהן הפעולות שעליו לבצע, מי מנהליו ואיזו פעילות עליו לבצע במידה וסיים את המוטל עליו לפני הזמן (לעיתים פעילות זו תהיה קשורה לעזרה לחבר אחר בצוות להשלים את הפעילות המוטלת עליו וכן הלאה עד להשגת המטרה המשותפת).

אך מה קורה בשטח לעיתים קרובות? – המציאות שונה (לחלוטין) לעיתים קרובות.

זה יכול להיות אי מתן עזרה לחבר אחר.

זה יכול להיות מצב בו עובד חושב שהוא יודע מהן גבולות האחריות שלו בתפקיד, כאשר אין זה מדויק.

ועוד רבים ו"טובים"…..


ומה קורה ברגע שאנו מגלים שהדברים לא (תמיד) עובדים בשטח?

נכון! – בהתחלה מנסים להבין מיהי החוליה החלשה בשרשרת וכאשר מגלים (זה יכול להיות גם תהליך), מנסים לתקן את המצב ובינתיים הזמן עובר והדברים לא משתפרים ואז מתקבלת החלטה לגייס עובד חדש לחברה (נוסף או במקום) ואז חזרנו לסעיף שמדבר על אופן הגיוס של עובדים חדשים בחברה.

למעשה אני רואה כאן לולאה אינסופית, שקיימת בעסקים רבים (ניתן לבדוק מה קרוה באתרים לחיפוש עבודה – לדעתי ריבוי משרות פנויות לא בהכרח מעיד על גדילה של חברה כזו או אחרת) ומתישהו המרוץ סביב עצמנו אמור להיפסק והשאלה המרכזית כפי שאני רואה את הדברים על פני השטח הינה – כמה זמן צריך לעבור וכמה סבבי גיוס חדשים עלינו לבצע, בכדי להבין שמשהו לא עובד כשורה?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *