למה כדאי לכם לכתוב תכנים ארוכים?

בקרב מקדמי אתרים ובעלי אתרים יש ויכוח מתמשך והוא באיזה אורך בדיוק צריכים להיות התכנים שמועלים לאתר כדי שהם יתקדמו היטב בגוגל.

כאשר מדברים על שיווק באינטרנט, תוכן הוא ללא ספק אחד הערוצים שיותר נכון להשקיע בהם – ואין זה משנה אם מדובר בעסק קטן או מותג ענק.

בעיקרון, יש את הסברה שלפיה על מנת שגוגל יזהה את הנושא המרכזי של העמוד ויוכל לדרג אותו בתוצאות החיפוש, התוכן חייב להיות באורך של 300-400 מילה לכל הפחות. אבל האם זהו האורך האופטימאלי?

זה כבר בכלל לא בטוח, ולמעשה סביר להניח שככל שהתוכן ארוך יותר, כך הוא יתקדם יותר טוב בתוצאות החיפוש… למעשה, לפי בדיקות של אתרים שונים בתחום, האורך הממוצע של דף במקום הראשון בגוגל עומד על לא פחות מ – 1900 מילה, יותר מפי ארבע מהאורך המינימאלי לתוכן כפי שמומלץ….

מדוע זה כך? מכמה סיבות עיקריות :

אורך התוכן יכול להעיד על איכותו (אך לא תמיד) – תוכן ארוך יותר הוא בדרך כלל גם מקורי, חדשני, מקצועי יותר וערוך בצורה יותר טובה מאשר תוכן קצר וסתמי. בעזרת האלגוריתמים השונים של גוגל כמו למשל אלגוריתם פנדה, הוא יכול לזהות זאת ולתת לאתר מעין בונוס בתוצאות החיפוש. אחרי הכול, מנועי חיפוש תמיד רוצים לתת לגולשים שלהם תוצאות בעל ערך מוסף ולא סתם מחזור של רעיונות ישנים שכבר קיימים ברשת.

יתרה מזאת, הסיכוי שמישהו יעתיק תוכן ארוך במיוחד מתחילתו ועוד סופו היא קטנה יותר ולכן מי שכותב תכנים ארוכים יהיה לרוב גם מוגן מפני מצב שבו גוגל מזהה את התוכן שלו כתוכן מועתק גם אם התוכן שלו הוא התוכן המקורי. (בדרך כלל מי שיעתיק את התוכן יעשה זאת ברישול ויעתיק רק חלק קטן מן התוכן או יצטט מתוכו, מה שיעזור לגוגל למצוא בקלות מהו המקור).

כמובן שלא הכל שחור או לבן – יש גם מקרים של תוכן ארוך שאינו איכותי ואינו תורם לגולשים. אם ניקח לדוגמא שאילתת חיפוש כמו "מזג אוויר" – האם הכוונה של הגולש שמחפש "מזג אוויר" היא לקרוא מאמר? רוב הסיכויים שלא. לכן, אתרים שמנסים לקדם את עצמם על הביטוי "מזג אוויר" ומייצרים עבור זה תוכן ארוך, מושקע ככל שיהיה, לא בהכרח קולעים לכוונה של הגולש, ומכאן לא מספקים מענה איכותי והולם לשאילתה הספציפית. גוגל יכולים לדעת את זה באמצעים כאלו ואחרים, ולדרג את האתר בהתאם.

תוכן ארוך "נתפס" על מספר רב יותר של שאילתות – בתוכן ארוך יש הרבה יותר צירופי מילים וביטויים שהגולשים עשויים לחפש (לונג טיילים – ביטויי זנב ארוך). כמו כן, באמצעות תכנון נכון של כותרות המשנה ושל הפסקאות, אפשר למקד כל חלק בתוכן לביטויי זנב ארוך שונה וכך לתפוס הרבה מאוד ביטויים שקשורים לאותו הנושא.

לדוגמה, אם אנחנו כותבים מדריך לשיווק בפייסבוק, נוכל לחלק אותו לכותרות הבאות:

  • סטאטוסים בפייסבוק : האם אתם באמת צריכים קופירייטר?!
  • עמוד עסקי בפייסבוק
  • פרסום ממומן בפייסבוק
  • מומחי מדיה חברתית – ביקוש אמיתי או מילת באזז?!

אותו הדבר תקף גם לגבי מילים נרדפות או דומות אחת לשנייה, ככל שנעשה בהן יותר שימוש, כך גם נוכל להתברג על יותר חיפושים של גולשים שיחפשו את אותו הביטוי, אבל בצורות שונות. לדוגמה, אם אנחנו כותבים כתבה על רכבים המונעים באמצעות חשמל, נוכל מצד אחד לבחור בביטוי "כלי רכב חשמליים", אבל גם בביטוי הדומה לו (אם כי לא זהה לחלוטין), "כלי רכב היברידים".

משיכה טבעית של קישורים (Link Bait) – תוכן ארוך וטוב שכולל מידע מקורי שאי אפשר למצוא במקום אחר כמו למשל מקרה בוחן, מחקר או תובנות בנושא חדש לחלוטין הוא בדרך כלל גם תוכן שהגולשים ירצו לקשר אליו  מאתרים אחרים ברשת כמו למשל בלוגים, אתרי חדשות או אתרים מקצועיים (לדוגמה – אתר בנושא רפואה ירצה לקשר למאמר על פריצת דרך חדשה בתחום הסרטן בתור המקור של הידיעה). ברגע שגולשים מקשרים אל התוכן בצורה טבעית, כך גוגל מזהה ביתר קלות שמדובר בתוכן איכותי שהרבה אנשים רוצים לקרוא ולכן הוא ידרג אותו במקום גבוה יותר בתוצאות החיפוש. עוד בנושא קישורים חיצוניים ניתן לקרוא בבלוג של דניאל זריהן.

הדבר תקף גם לגבי שיתופים ברשתות חברתיות כמו לדוגמה פייסבוק: תוכן ארוך הוא תוכן שמעורר את הגולשים לשתף אותו ברשתות חברתיות אפילו אם להם עצמם אין מספיק זמן או ידע מקדים כדי לקרוא את כל התוכן (tl;dr – too long didn’t read). וגם כך הסיכוי שמישהו ירצה לקשר לתוכן מאתר כלשהו גדל לאין שעור (למרבה הצער, למספר השיתופים בפייסבוק אין השפעה ישירה על התוצאות של החיפושים בגוגל כך שחייבים לקשר לתוכן מחוץ לפייסבוק).

לסיכום, גם אם אין הוכחות חד משמעיות לכך שגוגל "אוהב" תוכן ארוך יותר, יש מספיק סיבות טובות למה תוכן כזה מתקדם בתוצאות החיפוש יותר מהר, ולכן לפעמיים שווה להתאמץ עוד קצת על מנת לבלוט מעל המתחרים.

תוכן ארוך הוא בעל סיכויי המרה טובים יותר – כאמור, תכנים ארוכים נוטים להיות מקיפים וסמכותיים יותר, כאלו שבאמת "תוקפים" נושא מסוים ומדברים עליו בכמה רבדים שונים. מהבחינה הזו, תוכן שכזה יכול לבנות סמכות עבור חברה או אדם העומדים מאחוריו, וכאשר מישהו נתפס כסמכותי יותר, אנשים ירצו יותר לקנות ממנו. על כן, תוכן ארוך ואיכותי, כאשר נעשה בצורה נכונה ומשווק היטב – יכול להגדיל את ההמרות באתר בעשרות ואף מאות אחוזים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *