איך בוחרים חברת קידום אתרים, איך לבחור מקדם פרילנסר לקידום אתר בגוגל?

שלום רב!

שמי לאוניד אוסטרובסקי והחלטתי לכתוב פוסט שיכול לעניין גם אותך – הפוסט יעסוק בנושא חם מאוד בשנים אחרונות והוא בחירה נכונה ומושכלת של חברת קידום אתרים או פרילנסר (מקדם אתרים מומלץ או חבקת קידום מומלצת) שיקדם את העסק שלך במעלה הדירוגים של גוגל (הכוונה לקידום אתרים אורגני בגוגל – SEO).

להלן רשימה של מספר נושאים שלדעתי האישית אמורים להכריע בחיפושים והבחירה של מקדם הבא שלך:

שנות וותק בתחום הקידום האורגני (SEO)

שנות וותק של מקדם בתחום – זה מה שיקבע בסופו של הדבר במידה רבה את הצלחת התהליך כולו, לכן מומלץ מאוד כבר בשיחה ראשונה לשאול את השאלה.

ללא ספק יש מקרים יוצאי דופן, כאשר מדובר על שנות וותק נמוך יחסית, אך כבר במעמד שיחת הכרות ראשונה, מרגישים שמדובר על בן אדם שבאמת מבין את נושא הקידום האורגני, כאשר ההסבר של הפעולות שעתידות להתבצע באתר הלקוח (ככל שיבחר כמקדם שלו), נשמעות הגיוניות ונכונות לחלוטין, כאשר תוך כדי הסבר אודות התהליך אין סיסמאות, אלא הסברים לגבי התהליך כולו בשפה שמובנת ללקוח ופחות טכנית.

מהו מספר אתרים שקודמו במהלך שנות פעילות בתחום הקידום האורגני?

למעשה הסעיף המשך של הקודם – מקצועיות של מקדם אתרים תיקבע בסופו של הדבר במספר אתרים אותם קידם במהלך שנות פעילות בתחום האורגני.

מכאן ניתן להסיק שיהיו מקדמי אתרים שעובדים בתחום עשור, אך קידמו במהלך עשור הזה נניח 20 אתרים בלבד, כאשר מצד השני ניתן לפגוש מקדם אתרים שעובד בתחום 3 שנים בלבד, אך עברו דרכו 100 אתרים בתחומים שונים.

אני אומר שסבירות גבובה מאוד שמי שקידם 100 אתרים במהלך שנות פעילות שלו, יידע לקחת את הפרויקט שלך לכיוון הנכון כבר על ההתחלה ולהציב גבולות ברורים של הגזרה.

אחדד ואחזק את הטיעון בכך שמה שמשנה כאן זה לא כ"כ מספר האתרים, אלא דווקא מספר בעלי אתרים, עמם היה מקדם התארים בקשר במהלך התקופה, כאשר פרמטר של מגע עם בעלי אתרים שבד"כ מאחורי הקלעים, הוא זה שמייצב את המקדם והופך אותו לבעל מקצוע אמיתי שיידע לנהל פרויקט ולמצוא פתרון לכל מכשול בדרך על הפסגה.

מהו מספר לקוחות שנוהלו במהלך שנות פעילות בקידום האורגני?

גם סעיף הזה הוא למעשה המשך של הקודם, כאשר ככל שהתמקצע מקדם האתרים עם ניהול פרויקטים בקידום אתרים, כאשר ללא ספק היה בקשר רציף עם מספר רב של בעלי מקצוע תוך כדי פעילות והם: מעצבים, בוני אתרים, מתכנתים, אנשי מכירות, דרג ניהולי ברמות שונות כולל סמנכ"לים ומנכ"לים – כל אלו הופכים את המקדם למקצוען אמיתי שיידע להסתדר במבוכי הרשת בעת הצורך.

האם הוותק של מקדם אתרים נצבר תוך פעילות בחברה אחת?

לקדם מאות אתרים, להיות בתחום עשור זה כמובן מעולה, אבל גם מספר חברות בהן מקדם אתרים עבד לפני, ישפיע גם הוא במידה רבה על יכולתו לנהל פרויקטים של קידום אתרים בגוגל.

הטיעון מאוד פשוט להבנה – כאשר בן אדם עובד מתוך מקום בטוח ומוכר הוא יכול לעיתים גם להירדם בשמירה, אך ברגע שמוציאים אותך מאזור הבטוח, ברגע זה מתעוררים כל החושים ופתאום מגלים יכולות על שלא הכרנו קודם לכן.

כנ"ל גם לגבי מקדם אתרים – ככל שמספר חברות בהן פעל גדול יותר, סבירות מאוד גבוה שמדובר על בן אדם שיוכל לקחת מושכות ולהוביל את פרויקט הקידום האורגני למקום הרצוי ע"י הלקוח גם במצבים לא סטנדרטיים ופחות מוכרים שזה למעשה מה שקורה בפועל במהלך ניהול פרויקט קידום בגוגל.

האם מקדם אתרים צבר את שנות הוותק שלו כעובד INHOUSE של חברה שעוסקת בתחום אחד?

נושא מאוד חשוב, כאשר אם ניקח לדוגמא שני אנשים שפועלים בתחום הקידום 5 שנים כל אחד מהם, כאשר הראשון עבד בחברת קידום אתרים וניהל עשרות לקוחות במהלך 5 שנים האלו, כאשר ללא ספק הייתה גם תחלופת לקוחות אצלו וסבירות גבוה מאוד שהגיע במצטבר לכמות של כ-100 אתרים במהלך התקופה ואף יותר מזה ואם החליף מספר חברות קידום בתקופה הזו, אז המספר של אתרים יכול גם הוא להיות גבוה יותר.

לעומת זאת מקדם אתרים שפעל במהלך 5 שנים בתוך חברה (INHOUSE) שעוסקת בתחום תיירות לדוגמא, קידם במהלך כל התקופה הזו את אתר הדגל של החברה ונניח מספר מצומצם של אתרים נוספים שמתלווים לפעילות העיקרית.

סבירות גבוה מאוד שדווקא המקדם שפעל בתוך חברת קידום וניהל עשרות לקוחות במקביל ועל פני תקופה של 5 שנים הגיע במצטבר לכ-100 אתרים, יהיה הרבה יותר בשל להוביל פרויקט קידום הבא במבוכי הרשת בדרך אל צמרת תוצאות החיפוש בגוגל.

האם מי שמציע לך את ההצעה לקדם את אתרך בגוגל הוא איש מכירות או מקדם עצמו?

מי שמוכר משהו הוא בד"כ איש מכירות, אך לעיתים קרובות בתחום הקידום האורגני מי שיציע לך את השרות, הוא דווקא איש קידום עם וותק וניסיון רב בתחום.

אמליץ בחום לשאול את השאלה כבר בשיחה הראשונה וזה מכיוון שאיש מכירות לא יכול לדעת מה באמת הולך להתבצע בפועל במהלך הקידום, כאשר הפעילות תתבצע ע"י מישהו אחר ולחוטין.

למעשה מי שאמור לענות לשאלותך הטכניות לגבי תהליך הקידום ולתת הסברים מפורטים אודות השרות, זהו דווקא איש קידום שיבצע עבורך את הפעילות.

דרוש להכיר את המקדם שילווה אותך במהלך כל תקופת הקידום

סעיף זה הוא למעשה המשך של הסעיף הקודם – היה ומי שמדבר עמך זהו איש מכירות, ממליץ בחום לדרוש להכיר את איש הקידום שיקדם עבורך את אתרך בגוגל.

הנושא חשוב ואף יכריע הצלחת תהליך הקידום במידה רבה, כאשר חייב להיות חיבור חיובי בין השניים שמבוסס על שפה משותפת וזרימה קלה וחיובית של תהליכים.

מספיק שיהיה משהו אחד שיפריע במהלך הפעילות וישפיע על הקשר בין מקדם ללקוח, סבירות גבוה מאוד שהתהליך לא יצליח ואם כן, אז במידה מועטה מזו שהייתה אמורה להיות.

על מקדם אתרים להיות אסרטיבי ולהציב גבולות ללקוח ולהוביל אותו ולא ההפך

המשך לוגי של הסעיף הקודם – למרות שבין מקדם ללקוח חייב להיות חיבור חיובי וזרימה קלה ופשוטה של דברים הנוגעים לפרויקט הקידום, אין זה אומר שיש למקדם אתרים זכות לא להיות אסרטיבי תוך הצבת גבולות ללקוח לא ממושמע.

כן לקוח נכבד – אתה מלווה ע"י מקדם אתרים מנוסה במבוכי הרשת ולא ההיפך.

יש כללי ברזל שאף מקדם אתרים לא ירשה ללקוח להפר, לדוגמא:

אין לקוח יבצע באתר מקודם פעולה כלשהי בלי שמקדם אתרים יידע על כך ומראש.

אם מקדם אתרים חייב הסבר או חידוד אודות נושאים מסוים שבתחום פעילות של הלקוח, הלקוח ייתן למקדם אתרים את המידע הדרוש גם אם מבחינתו מדובר על דבר זניח ולא חשוב.

אפשר להמשיך מתן דוגמאות, אך אני משוכנע שהבנתם את המסר :-).

לא להסתנוור מתיק עבודות מרשים ורשימת לקוחות ארוכה

לעיתים קרובות בעת המכירה אחד הכלים השיווקיים זהו תיק עבודות או במילים אחרות רשימת לקוחות.

הנושא נבדק לאורך השנים ואין קשר בין מקצועיות לבין גודלו של תיק עבודות, לכן הייתי ממליץ לקחת את הנושא בעירבון מוגבל ולתת משקל דווקא לסינרגיה שלך עם מקדם אתרים.

דרשו ממקדם אתרים לדעת רשימת ביטויים לקידום לפני תחילת פעילות הקידום

קיימות הצעות שמדברות על כך, שרשימת הביטויים לקידום יישלחו ללקוח לאחר תחילת פעילות, כאשר בד"כ זה נעשה בשבוע הראשון מתחילת הפעילות.

אנ ממליץ להימנע לחלטין מצורת עבודה כזו ולדרוש לקבל את הביטויים לקידום לפני תחילת הפעילות בפועל, כאשר הם חלק בלתי נפרד מן ההצעה לקידום.

ההמלצה קשורה לעובדה שאם תפעלו אחרת, סבירות מאוד גבוה ששבועיים עד חודש הראשון "תבלו" בפינג פונג מול מקדם אתרים שלכם בנושא בחירת מילות מפתח לקידום.

אפשר להרחיב בנושא עוד ועוד, אך לא אעשה זאת, אלא רק אציין שזה קשור לנושא התמחור ואם מחיר חודשי ידוע מראש, אך לא מילות מפתח, סבירות גדולה שאתם כלקוחות תבקשו לכלול ברשימת ביטויים לקידום, ביטויים שמייקרים מאוד את ההצעה כולה, לכן מריחת זמן מובטחת בסבירות גבוהה :-).

לא לכל עסק מתאים השרות לקידום אורגני בגוגל ולכן על מקדם אתרים לדעת גם להגיד "לא"

זה שאתם כלקוחות רוצים לקדם את העסק שלכם בגוגל אני יכול להבין ואף לשבח את הרצון שלכם, אך יש לקחת בחשבון שלא עבור כל עסק שרותי קידום אתרים יכולים להתאים (בכלל או בנקודת זמן מסוימת).

אני לא מדבר כאן על קבלת תוצאות שבמקרה של מקדם אתרים מנוסה ומקצועי, זו רק שאלת הזמן, אני מדבר על נושא ROI (החזר על השקעה) ואם היחס יהיה שלילי, הרי אתם בהפסד ולכן מקדם אתרים מנוסה ואמין, יבחין בבעיה שעתידה להתעורר יותר מאוחר ויסביר לכם זאת כבר בהתחלה, תוך המלצה לבחור בערוץ שיווק אחר שסבירות שמדד ROI בערוץ הזה יהיה חיובי.

אתן דוגמא – נניח פונה קוסמטיקאית שעושה מניקור ופדיקור.

עלות ממוצעת לשרותים שלה הינה 80 שקל.

במידה ועלות חודשית לקידום אורגני תהיה 1500 שקל, הרי שבכדי להגיע לאיזון בין הוצאה להכנסה, חייבת קוסמטיקאית שלנו לסגור 18.75 (19) עסקאות.

למעשה מהעסקה ה-20, תהיה הקוסמטיקאית מהדוגמא שלנו ברווח.

הבנה של נושאים מסוג זה ע"י מקדם אתרים, ימנע אי נעימויות עתידיות ולכן עליו להסביר זאת ללקוח פוטנציאלי כבר במעמד שיחה ראשונה.

דוגמא נוספת – מגיע לקוח עם אתר מאוד מקודם בתוצאות אורגניות ומבקש לחזק מיקומים ע"י שיפורם בגוגל.

אחרי בדיקה עולה שמיקום ממוצע על שלל ביטויים הינו מיקום 3.5 , כאשר מתוך ניסיון ניתן לומר בבטחה שהרבה יותר קל לשפר מיקום 28 לכיוון מקום נניח 15 או אפילו 11 לעומת כמות עבודה שיש להשקיע בשיפור מיקום ננח 5 לכיוון מיקום 3.

לאחר בדיקה עולה שיחסי המרה של האתר המקודם עומדים על 1.5 אחוזים ואז אנו ניצבים מול בעיה הבאה: במקרה הזה שיפור מיקומים בתוצאות אורגניות לא ייתנו ללקוח פתרון לבעיה, אלא דווקה השרות שיפור יחסי המרה של התנועה שכבר מגיעה לאתר, לכן זהו מקרה נוסף שזה המקום להגיד ללקוח "לא" , שרות קידום אתרים במקרה הזה לא מתאים לך, אלא דווקא שרות אחר והוא כאמור – שיפור אחוזי המרה.

לאחר שאתר מתחיל להמיר בצורה טובה יותר, תאמינו או לא, אך הלקוח יהיה שקוע בטיפול בהזמנות ולא בפתרון בעיית מיקומים :-).

קידום אורגני בגוגל אינו מוצר מדף ולכן אין לו תג מחיר אחיד וגם חייבת להיות התאמה אישית לכל לקוח

אנו כבני אדם אוהבים לקבל החלטה לגבי צריכת מוצר או שרות כזה או אחר ע"ב תג מחיר, אך כאשר מדובר בתחום קידום אתרים בגוגל, אין מדובר על מוצר מדף ולכן אין לו תג מחיר אחיד ולכן על מקדם אתרים בעת מתן הצעה להיות מאוד גמיש תוך הבנת צורכי הלקוח ולהציע הצעה מותאמת אישית אם זה מבחינת היקף ההצעה, מספר ביטויים באוצר מילים לקידום, תנאים מיוחדים, שרותים נוספים שיהיו חלק מן ההצעה ועוד.

למרות האמור לעיל ומתוך ידיעה שאנו כבני אדם אוהבים להישען בקבלת החלטות שלנו על נקודות ייחוס, מקדמים אתרים רבים מציעים חבילות קידום אתרים לצד הצעות בהתאמה אישית וזאת במטרה ליצור גיוון.

הצעות לקידום אתרים עם מרכיב הצלחה

בעבר היה מאוד מקובל להציע חבילות קידום עם מחיר קבוע ורק מיומנות של איש מכירות כריש, היא זו שהכריע האם לקוח מקבל את ההצעה או לא.

גם כיום יש חבילות קידום אתרים עם מחיר קבוע, אך יותר מתוך רצון ליצור גיוון ומה שבאמת מעניין וחשוב שהייתי ממליץ ללקוח בעת בחירת הצעה לקידום, זוהי הצעה לקידום אורגני בגוגל עם מרכיב של הצלחה כחלק בלתי נפרד מן ההצעה.

למעשה אני מדבר על הצעות, אשר יכללו תשלום אחד קבוע וידוע מראש, אך נמוך ביחס להצעה אחרת שלא כוללת מרכיב הצלחה וזאת לצד של רשימת בונוסים שמקדם אתרים יתוגמל בהם במידה וישיג עבור לקוח הישגים שייקבעו מראש ויהיו ידועים לשני הצדדים מראש.

שיפר קטן, אך משמעותי מאוד – אתה כלקוח יודע שככל שמקדם אתרים יעבוד יותר טוב עבורך וישיג תוצאות עבורך, כך תתגמל אותו בהתאם.

כל פעילות הקידום האורגני תהיה מלווה בהסכם עם פירוט השרות, מחירים, תקופת ההסכם וכד'

כל מה שנסגר במהלך שיחות טלפון ופגישות פרונטליות חייב להופיע בהסכם והוא זה שיגדיר באופן מוחלט וחד-משמעי את פעילות הקידום.

אין כזה דבר להתחייב לתקופה ארוכה – צריכה להיות ללקוח אפשרות לסיים הסכם ברגע שיחפוץ בכך

למרות שתחום הקידום קיים שנים רבות, עדיין קיימות הצעות שבהן מופיע תקופת התקשרות למשך זמן ממושך ובהצעות מסוימות אפילו קנס יציאה מן ההסכם באמצע.

אני מאמין שאין צורך בהתחייבות של לקוחות לתקופת זמן ממושכת וחייבת להיות אפשורת להפסיק פעילות ע"י כל אחד מן הצדדים מתי שירצה בכך.

ללא ספק לעיתים יהיו מקרים שמקדמי אתרים ייתנו לכם כל מיני בונוסים בהנחה ותעבדו עמם תקופה ארוכה – במקרה הזה אני כן מסכים שהבונוס מפסיק להיות בונוס ויש לשם עליו :-).

אין צורך בפגישות פרונטליות במהלך המכירה וגם במהלך הפעילות, אלא אם קיימת בעיה קריטית

נהוג לחשוב ואף מקובל לקיים פגישות פרונטליות, בכדי לקבל החלטה לגבי קבלת הצעה לקידום או לא.

אישית, ממאין שאין כל צורך בהשקעת זמן לשווא לקיום פגישות פרוינטליות שבד"כ מבזבזות זמן ולא תורמות לנושא העיקרי וזאת עבור שני הצדדים.

כל התהיות שמפריעות לקבל הצעה, ניתן לפתור תוך מספר שיחות עבודה ממוקדות ובאמצעות טלפון (זוכרים מה אמרנו קודם? – אם יש סינרגיה בין שני הצדדים בטלפון, אז ככל הנראה שאתם בדרך הנכונה).

על מקדם אתרים להכיר לעומק את הנושא הטכני

כבר מעל עשור שתחום קידום אתרים זה לא רק תוכן או קישורים – זה בעיקר הרבה מאוד נושאים טכניים ולכן על מקדם אתרים להכיר נושאים טכניים רבים ברמה די גבוה.

ללא ספק אין בן אחד שיודע הכל, אך בסיס חייב להיות איתן בתחום האינטרנט, כאשר את הנושאים שאותם מקדם האתרים איננו מכיר, בהחלט יוכל למצוא תשובות ופתרונות תוך כדי שיחות מקצועיות עם קולגות בתחום הקידום אם זה באופליין ואם זה באינרטנט בפורומים וקבוצות דיון רבות שקיימות ברשת.

 

נקודה חשובה – מדובר על השקפת עולם שלי אישית שמבוססת על ניסיון של 18 שנה בתחום הקידום, לכן במידה ואתם לא מסכימים עם משהו, זו בהחלט זכות שלכם ואתם ראשאים לנהוג בצורה אחרת.

נקודה חשובה נוספת – המאמר יתעדכן בעתיד ויתווספו אליו נקודות נוספות ו/או ייעודכנו נקודות שכבר קיימות בו היום.

 

בכבוד רב,
לאוניד אוסטרובסקי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *